Onzekerheid op de werkvloer

Sinds ze weet dat het gesprek er aan komt, is ze al zenuwachtig. Met vlekken in haar nek zit ze tegenover haar werkgever en mij.

Gedurende het gesprek wordt mij duidelijk dat haar werkgever tevreden over haar is. Ze is goed in haar werk en ligt goed in de groep. Natuurlijk zijn er ook aandachtspunten, maar die werden gewoon besproken en waren allemaal op te lossen.

Waarom is en blijft deze vrouw dan zo gespannen?

Daarvoor kan je heel diep gaan graven, maar dat is nu niet de bedoeling. En bovendien niet mijn expertise. Wel heb ik meer context nodig om haar inzichten te geven. Haar werkplezier lijdt er namelijk onder en daarvoor ben ik ingevlogen.

De werkneemster maakt graag een vergelijking met anderen. En wanneer er een vergelijking met een ander wordt gemaakt is er altijd iemand beter of minder goed. Dat is wat een vergelijking namelijk doet. En in deze situatie is er altijd iemand beter.

Ze heeft gedachten als: ‘ik val binnenkort door de mand’, ‘kan ik dit wel? Een ander kan het vast beter’, ‘ik doe maar wat’.

Het maakt haar onzeker. Want voor haar zijn deze gedachten ‘de waarheid’.

We zijn dieper ingegaan op wat zij denkt dat er van haar wordt verwacht. In dit geval hebben we dat gereduceerd naar de uitvoer van 2 taken.

De werkneemster vertelde over haar verwachtingen, wat ze denkt dat er van haar wordt verwacht en haar behoeften. De werkgever heeft ook zijn verwachtingen toegelicht.

De verwachtingen kwamen niet overeen. Ze bleken allebei een verschillend doel te hebben. Een eyeopener voor beide, want ze dachten goed met elkaar over deze taken te hebben gecommuniceerd. Dit bleek toch anders te liggen, waardoor de werkneemster het gevoel bleef houden onder de maat te presteren. De werkgever was daarentegen erg tevreden over haar inzet, maar vond haar inspanning eigenlijk te groot. En dat pikte de werkneemster weer op als ontevredenheid over haar werkzaamheden.

Aannames en overtuigingen gingen bij beide partijen spelen. Waardoor ruis ontstond en uiteindelijk onzekerheid bij de werkneemster. Dit zorgde voor helderheid en een zekere rust. Voor dit moment dan, want natuurlijk is hiermee de onzekerheid van de werkneemster niet verdwenen. Was het maar zo simpel. Wel nemen ze allebei voor in de toekomst beter af te stemmen.

Is het jouw personeel altijd duidelijk wat er van hun wordt verwacht?

 

Meer blogberichten

Terug naar overzicht