Schouderklopjes

Samen met een ondernemer heb ik een gesprek met een werknemer die duidelijk aangeeft daar geen zin in te hebben.

Waar mijn nieuwsgierigheid is gewekt, merk ik al snel dat het een uitdaging wordt om een goed gesprek te voeren. Zijn dialoog gaat namelijk alle kanten op en ieder keer komt hij terug op dat hij functioneringsgesprekken niet nodig vindt. Wat precies zijn boodschap of doel is, wordt mij maar niet duidelijk.

De ondernemer onderbreekt hem na verloop van tijd en zegt: ‘Ik wil je laten weten hoe blij ik met je ben. Ik ben ook heel tevreden over je werk‘. Het is een ondernemer van weinig woorden, maar hij schiet wel raak.

Dit mooie schouderklopje werd namelijk het keerpunt in het gesprek. De werknemer vertelde over zijn ervaringen met functioneringsgesprekken. Waarin hij bij zijn vorige werkgever werd afgebrand en waar negativiteit de boventoon voerde. Waar een functioneringsgesprek werd gebruikt om allerlei frustraties te uiten.

Het had hem een flinke deuk opgeleverd. Het verklaarde ook veel van zijn reacties en gedrag. Een stukje gebruiksaanwijzing waar zijn huidige werkgever veel aan heeft.

Ik krijg er een beetje buikpijn van, dat functioneringsgesprekken nog steeds worden gebruikt om alleen maar kritiek te leveren. Tegelijkertijd weet ik ook dat er nog veel ondernemers zijn die goed zijn in het runnen van hun bedrijf, maar oprecht niet weten hoe ze met personeel om moeten gaan.

Ook deze ondernemers hoef ik niet uit te leggen dat zij hun personeel sterker, blijer en beter maken wanneer er een focus komt op waar werknemers goed in zijn en waar zij in kunnen groeien. Alleen gaat hen dit een stuk minder makkelijk af.

Als afsluiter vraag ik de werknemer of deze gesprekken voortaan beter een andere naam kunnen hebben. Bijvoorbeeld ‘aandachtsgesprekken’ of ‘reflectiegesprekken’. Dat vindt hij een goed idee. Deze ervaring is in ieder geval positief. Misschien heeft hij de volgende keer meer vertrouwen in een gesprek. Ik gun het hem van harte.

Wil je hulp bij het voeren van dit soort gesprekken? Dat kan! Hoe fijn is het dat je nu iemand kent die jou daarbij kan helpen.

Ik help ondernemers/werkgevers bij het bespreekbaar maken van de ontwikkeling en het functioneren van hun werknemers. Zodat de samenwerking soepel(er) verloopt, jij weer constructief kunt bouwen aan je bedrijf en de werknemers meer werkplezier ervaren!

Meer blogberichten

Terug naar overzicht